Leraren aan het woord

« Terug naar overzicht
03-04-2024

Onze leraren zijn verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke, didactische en  pedagogische proces van onze leerlingen. Eigenaarschap, kwaliteit, verbinding en veiligheid zijn onze kernwaarden.

Noem een leuke uitspraak van je leerlingen:

Een vso-leraar van Mikado moet nog steeds lachen om: “kip-verdorie in plaats van kip-tandoori.”

En een so-leraar van de St. Maartenschool geeft aan dat haar leerling uit Syrië thuis veel vertaald via Google en hierom een keer zei: “Google is my best friend!”.

“Ik ben even Sandra’s naam kwijt. Waarop ik zei oh is het misschien Sandra. Ja die ja, antwoordde de leerling”. En ook: “Een leerling gaf aan vroeg wakker te zijn, dus ik vroeg was het je biologische wekker waarop mijn leerling antwoordde: nee, de oranje.” Aldus een leraar van het vso van De Cambier.

Noem een aangrijpende uitspraak van je leerlingen:

“Een boze leerling schold me uit en deed zichzelf vervolgens pijn. Toen ik erop terugkwam en zei dat het toch niet fijn is om jezelf pijn te doen zei hij: ik wilde jou geen pijn doen en ik was boos op jou. We bespraken samen dat het niet nodig is om iemand pijn te doen vanuit boosheid en eigenlijk hoef je ook niet boos te worden als de leraar aangeeft dat je goed op je stoel moet zitten. Hij vond het gesprek erg fijn en gaf aan dat hij me erg lief vindt.” Woorden van een vso-leraar van Mikado.

“Ik vond het heel mooi toen een leerling uit zichzelf zei: leren is proberen en proberen is leren. Dat maakt me trots als leraar.” Aldus vso-leraar De Cambier.

Een leraar van De Kom geeft aan dat ze het mooi vindt wanneer leerlingen uitspraken doen als “woorden zijn er niet altijd, een blik zegt vaak meer dan 1.000 woorden” en blikken die boekdelen spreken.

Waarom koos je voor het (voortgezet) speciaal onderwijs?

Leraar Mikado: “Na 27 jaar in het regulier onderwijs vond ik het een leuke overstap. Ik begon met een dag en ben uiteindelijk volledig bij Mikado gaan werken.”

Leraar St. Maartenschool: “Het onderwijs is iets wat op mijn pad is gekomen. Het geeft mij veel voldoening dat je continu kijkt naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden waar veel van onze leerlingen al veel te veel mee te maken krijgen. Het laten bloeien en groeien van kinderen!”

Leraar De Cambier: “Mijn broertje heeft downsyndroom en daardoor kwam het speciaal onderwijs na de pabo op mijn pad. De puurheid van deze leerlingen geven me veel voldoening. Ik vind het mooi om betrokken te zijn bij de kleine stapjes die ze zetten en we vieren samen de successen die ze behalen.”

Leraar De Kom: “Hoe groter de ondersteuningsbehoefte, hoe groter mijn uitdaging. Het geeft me voldoening om samen te blijven puzzelen en dan soms ineens een passend kantje te vinden.”

Wat is jouw advies aan startende leraren?

Leraar Mikado: “Er zijn door de jaren heen veel administratieve taken erbij gekomen in het onderwijs. Probeer altijd voor ogen te houden dat het contact met je leerlingen het allerbelangrijkste is.”

Leraar St. Maartenschool: “Vraag hulp wanneer dat nodig is. Je hoeft het nooit alleen te doen!”

Leraar De Cambier: “Stapje voor stapje: begin bij het contact maken met de leerlingen, geniet van de doelgroep en maak dat eigen.”

Leraar De Kom: “Soms voelt de leerkuil als een leerravijn. Als leraar leef en groei je een stukje mee in het leven van een leerling.”