Pilot externe begeleiding

« Terug naar overzicht
15-05-2024

Sinds 2024 voert speciaal onderwijs (so) in regio Nijmegen, onder de vlag van Punt Speciaal onderwijsgroep, een pilot uit met een extern begeleider. Deze stap werd genomen nadat het so op zowel de St. Maartenschool als Talita Koemi merkte dat steeds meer taken van intern begeleiders extern gericht waren.

Samenwerkingsverbanden doen een beroep op hen om mee te denken over complexe kwesties, zoals het versoepelen van de instroom van kinderen met hechtingsproblemen, ontwikkelachterstanden of genetische afwijkingen vanuit voorbehandelingsgroepen naar het so. Objectieve observatie, vrij van vooroordelen en aannames, is hierbij essentieel. Het is van belang dat onze intern begeleiders zich volledig kunnen richten op de leerlingen binnen onze scholen. Daarom is deze pilot met een extern begeleider geïnitieerd.

In 2024 begon een ervaren collega met deze pilot als extern begeleider. Ze geeft aan dat de externe observaties erg leuk zijn om te doen. Voorafgaand bestudeert ze het kind (van buiten onze scholen) zorgvuldig en voert gesprekken met de leraar en/of pedagogisch medewerker. Soms blijkt een kind niet op zijn plaats te zitten en wordt er samen gezocht naar de meest geschikte omgeving die aan de ondersteuningsbehoeften voldoet. Helaas vallen veel kinderen momenteel tussen wal en schip en de extern begeleider gaat dan opzoek naar scholen die de juiste ondersteuning kunnen bieden. Onze collega ziet combinatiegroepen voor zich, waarbij zorg en onderwijs nauw samenwerken. Zo thuisnabij mogelijk.

Enkele complexe kwesties waarmee de extern begeleider te maken heeft, zijn bijvoorbeeld: waar hoort de (potentiële) leerling het beste thuis, in cluster 3, 4 of op het speciaal basis onderwijs? Hiervoor is goede afstemming met het samenwerkingsverband essentieel. Huidige aandachtspunten van de extern begeleider zijn onder andere het opstellen van een symbiosecontract (voor gastleerlingschap) en het ontwikkelen van stroomdiagrammen voor externe doorstroom.  

Momenteel besteedt ze veel tijd aan het uitbreiden van haar netwerk, pionieren, samenwerken en verbinden. Afstemming met alle betrokkenen is een vereiste en levert meerwaarde voor iedereen op. Volgens de extern begeleider zijn belangrijke eigenschappen om deze pilot te doen slagen: observeren, luisteren, organiseren en proactief handelen.

De regio so Nijmegen van Punt Speciaal evalueert samen met de regiodirecteur so Nijmegen, orthopedagogen, intern begeleiders en trajectondersteuners of externe begeleiding aan de verwachtingen voldoet.

Wat is haar achtergrond?
Ze begon 27 jaar geleden als kleuterleraar op de St. Maartenschool en had toen al ervaring als leraar op een school voor praktijkonderwijs. In de daaropvolgende jaren heeft ze zich ontwikkeld tot: procesbegeleider, ondersteuner Zoom-In en ambulant begeleider voor passende kinderopvang.