Samen groeien: begeleiding van startende leraren

« Terug naar overzicht
25-11-2024

Sinds dit schooljaar hebben we een nieuwe ondersteuning voor startende leraren: Eric Matthijssen, al 20 jaar een vaste waarde binnen Punt Speciaal, begeleidt collega’s op weg van startbekwaam naar basisbekwaam.

“Startend mag je hier breed zien,” legt Eric uit. “Het gaat om leraren die net van de Pabo komen, zij-instromers, collega’s uit het reguliere onderwijs, maar ook leraren die van leerroute zijn veranderd. Zelfs ervaren collega’s kunnen met mij in gesprek als zij dat graag willen, na overleg met hun locatieleider.”

De begeleiding is maatwerk en afgestemd op de behoeften van iedere leraar. “Ik werk vaak op basis van een lesobservatie, gevolgd door een nagesprek. Samen bespreken we de keuzes die zijn gemaakt, hoe effectief die waren en wat mogelijke alternatieven kunnen zijn. Ieder traject is uniek, omdat iedereen op een ander punt staat in zijn of haar ontwikkeling. Het uiteindelijke doel? Leraren sterker maken in hun vak, zodat zij met vertrouwen en plezier kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden aan onze kinderen.”

Lees verder hoe Eric zijn rol invult en wat deze begeleiding betekent voor onze collega’s en leerlingen!

Bij Punt Speciaal werken we dagelijks met passie en toewijding aan kwalitatief goed onderwijs voor ieder kind. Een belangrijke schakel hierin zijn onze startende leraren. Om hen stevig in hun schoenen te laten staan, biedt Punt Speciaal gerichte begeleiding. We spraken met een ervaren begeleider over wat dit werk zo waardevol maakt en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van zowel de leraar als de leerlingen.

Geniet van de successen
“Het belangrijkste dat ik startende leraren wil meegeven, is om te genieten van de momenten die goed gaan,” vertelt de begeleider. “In ons vak kijken we vaak naar wat beter kan, maar het is minstens zo belangrijk om stil te staan bij alles wat wél lukt. Dat geeft energie en zelfvertrouwen.” Daarnaast moedigt Eric leraren aan om bewust keuzes te maken in hun aanpak. “Richt je aandacht op wat werkt en bouw daarop voort.”

Samen zoeken naar oplossingen
Wat zijn eigen werk zo leuk maakt, is het sparren met collega’s. “In de nagesprekken zoek ik samen met de leraar naar nieuwe of andere werkvormen die beter aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Het is mooi om te zien hoe hun enthousiasme groeit wanneer ze merken dat iets werkt. Dat enthousiasme is aanstekelijk!”

De begeleiding is altijd persoonlijk en praktisch. “Ik hoor vaak terug dat mijn tips concreet en toepasbaar zijn. Bovendien ben ik bewust niet te opvallend aanwezig in de klas. Dat zorgt ervoor dat de aandacht bij de leerlingen en hun proces blijft.”

Ondersteuning zonder ruis
De samenwerking rondom begeleiding is goed geregeld. “De locatieleider laat mij weten wie ondersteuning kan gebruiken. Soms werk ik samen met de intern begeleider (ib’er), maar ik houd het traject altijd vertrouwelijk. Zo kan de leraar zich veilig voelen en volledig richten op zijn of haar ontwikkeling.”

Een duurzame bijdrage aan onderwijsplezier
De doelen zijn helder: startende leraren ondersteunen in hun vakbekwaamheid, hun plezier in het onderwijs vergroten en ze duurzaam verbinden aan het speciaal onderwijs. “Uiteindelijk gaat het om het bieden van goed onderwijs aan onze leerlingen. Als leraren met vertrouwen en plezier voor de klas staan, komt dat ten goede aan de hele school.”

Met deze aanpak bouwen we samen aan een sterk fundament voor onze leerlingen én onze leraren. Want in het speciaal onderwijs is groei nooit alleen voor de leerlingen – het is een gezamenlijk proces waar we iedere dag aan werken.

Wil jij ook werken in een inspirerende omgeving waar leren en groeien centraal staan?
Onze onderwijsgroep is altijd op zoek naar gemotiveerde collega’s die zich willen inzetten voor het (voortgezet) speciaal onderwijs. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!